Jezioro Hammerso na Bornholmie
.
W najszerszej na wyspie spękanej dolinie leży największe jezioro na wyspie- Jezioro Hammersø to jedyne górskie jezioro w Danii.

Hammersø ma ok. 650 m długości, 150 m szerokości i 13 m głębokości. Na dwóch długich bokach jest bardzo stromo, wysokość do tafli wody wynosi około 9 m., płaski pas ziemi ma 2 m szerokości, głębokość wody w tym miejscu ma już 11-12 m. Na pozostałych dwóch stronach dno opada bardziej równomiernie .

Ale w tym miejscu nie zawsze było jezioro. Bardzo daleko w przeszłości Hammersø było pierwotnie doliną, która oddzielała Hammerknuden od reszty Bornholmu. Jezioro wynurzyło się ze względu na poziom wody w roztopionych oceanach. Powoli przez wiele lat otwory w kierunku Morza Bałtyckiego w Sæne Havn (Hammerhavnen) i Sandvig Bay zostały zamknięte przez odsłonięty granit i jezioro wynurzyło się.

Historia Jeziora Hammerso

Na początku XVII w. podczas panowania króla Fryderyka III, została zbudowana cytadela w Kopenhadze, ale podczas ataków Szwedów w 1658 r. forteca została poważnie uszkodzona i wezwano specjalistę od budowy fortec.

W 1661 r. holenderski inżynier Henrik Rüse zawarł umowę z królem, aby wzmocnić cytadelę. Ale miał też plan, aby wybudować baza morską na Bornholmie, w Hammersø. Szybkie badania wykazały, że port morski nie byłby tam niemożliwy. W roku 1676 Bagge Wandel został wysłany na Bornholm, aby przeprowadzić dalsze dochodzenie i przygotować mapy przed podjęciem decyzji. Jego pomiary wykazały, że odległość od Hammersø do Sandvig wynosi 3,64 m, ale ponieważ głębokość wody w jeziorze wynosiła 13 m, nie miałoby to znaczenia dla statków po otwarciu i spadku poziomu wody. Plan nie został jednak zrealizowany, ponieważ pod piaskiem między jeziorem a Sandvig było dużo granitu, a usunięcie go byłoby prawie niemożliwe. Port morski został wybudowany na Christiansø.

Ale nie była to ostatnia próba, kiedy chciano wybudować port morski w Hammersø. W 1716 roku car Piotr Wielki planował port morski w Hammersø. Jego pomysł polegał na tym, że wejście do portu miało być od strony Sæne Havn, a za pomocą śluz, okręty powinny zostać podniesione na 9 m do Hammersø. Ten plan jednak nigdy nie został zrealizowany.

Plany budowy portu


Jednak idea portu morskiego nie została całkowicie zapomniana. W 1737 roku hrabia Frederik Danneskjold-Samsøe zmierzył i sporządził plany ewentualnego portu. Tym razem pomysł polegał na tym, że należy przepłynąć kanałami i że należy poruszać się po porcie morskim zarówno od strony zachodniej (Sänebugten), jak i wschodniej (Sandvig). Dzięki temu można by poruszać się po porcie na wiele sposobów.

Rysunki do tego projektu zostały wykonane przez B. Grodtschillinga i znajdują się dziś w Bibliotece królowej Danii. Wykonano 10 rysunków, z czego 6 się zachowało. Ale nawet tym razem nie było żadnego portu morskiego. W 1809 roku, podczas wojen angielskich, ponownie wspomniano o zmianie Hammersø na port morski. Tym razem był to dowódca A. Rothe. Ale dalej nie było to możliwe. Ostatecznie, gdy ostatnio wspomniane jezioro miało być wymienione jako port, miało miejsce w 1889 roku. Tym razem jednak nie miał być to port morski, tylko port przemysłowy dla Hammerworks (kamieniołomu).

Jezioro Hammerso dzisiaj


Hammersø na szczęście jest wciąż na swoim miejscu, pięknie położony u stóp Hammerknuden.

Ale można sobie wyobrazić niesamowicie ładną marinę z różnymi żaglami leżącymi u podnóża węzła Hammer. Kiedy w zimie na jeziorze jest lód, wiele osób korzysta z jeziora jako lodowisko. Dziś nie można już jeździć samochodem wzdłuż brzegu jeziora.

Na zachód od jeziora znajduje się parking, przy którym znajdują się stare jeziora po kamieniołomach - Jezioro Opalskie - z kolejką linową, Krystaliczne oraz Syberia.



Bornholms Museum
Nasi

Partnerzy

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję
Facebook
Instagram