Ekkodalen
 

W najszerszej na wyspie spękanej dolinie leży największe jezioro na wyspie- Jezioro Hammersø to jedyne górskie jezioro w Danii. Hammersø ma ok. 650 m długości, 150 m szerokości i 13 m głębokości.

Na dwóch długich bokach jest bardzo stromo, wysokość do tafli wody wynosi około 9 m., płaski pas ziemi ma 2 m szerokości, głębokość wody w tym miejscu ma już 11-12 m. Na pozostałych dwóch stronach dno opada bardziej równomiernie .

Ale w tym miejscu nie zawsze było jezioro. Bardzo daleko w przeszłości Hammersø było pierwotnie doliną, która oddzielała Hammerknuden od reszty Bornholmu. Jezioro wynurzyło się ze względu na poziom wody w roztopionych oceanach. Powoli przez wiele lat otwory w kierunku Morza Bałtyckiego w Sæne Havn (Hammerhavnen) i Sandvig Bay zostały zamknięte przez odsłonięty granit i jezioro wynurzyło się.

Dolina Echa

Historia Jeziora Hammerso

Na początku XVII w. podczas panowania króla Fryderyka III, została zbudowana cytadela w Kopenhadze, ale podczas ataków Szwedów w 1658 r. forteca została poważnie uszkodzona i wezwano specjalistę od budowy fortec. W 1661 r. holenderski inżynier Henrik Rüse zawarł umowę z królem, aby wzmocnić cytadelę. Ale miał też plan, aby wybudować baza morską na Bornholmie, w Hammersø. Szybkie badania wykazały, że port morski nie byłby tam niemożliwy.

W roku 1676 Bagge Wandel został wysłany na Bornholm, aby przeprowadzić dalsze dochodzenie i przygotować mapy przed podjęciem decyzji. Jego pomiary wykazały, że odległość od Hammersø do Sandvig wynosi 3,64 m, ale ponieważ głębokość wody w jeziorze wynosiła 13 m, nie miałoby to znaczenia dla statków po otwarciu i spadku poziomu wody. Plan nie został jednak zrealizowany, ponieważ pod piaskiem między jeziorem a Sandvig było dużo granitu, a usunięcie go byłoby prawie niemożliwe. Port morski został wybudowany na Christiansø.

Ale nie była to ostatnia próba, kiedy chciano wybudować port morski w Hammersø. W 1716 roku car Piotr Wielki planował port morski w Hammersø. Jego pomysł polegał na tym, że wejście do portu miało być od strony Sæne Havn, a za pomocą śluz, okręty powinny zostać podniesione na 9 m do Hammersø. Ten plan jednak nigdy nie został zrealizowany.

Dolina Echa

Plany budowy portu

Jednak idea portu morskiego nie została całkowicie zapomniana. W 1737 roku hrabia Frederik Danneskjold-Samsøe zmierzył i sporządził plany ewentualnego portu. Tym razem pomysł polegał na tym, że należy przepłynąć kanałami i że należy poruszać się po porcie morskim zarówno od strony zachodniej (Sänebugten), jak i wschodniej (Sandvig). Dzięki temu można by poruszać się po porcie na wiele sposobów.

Rysunki do tego projektu zostały wykonane przez B. Grodtschillinga i znajdują się dziś w Bibliotece królowej Danii. Wykonano 10 rysunków, z czego 6 się zachowało. Ale nawet tym razem nie było żadnego portu morskiego. W 1809 roku, podczas wojen angielskich, ponownie wspomniano o zmianie Hammersø na port morski. Tym razem był to dowódca A. Rothe. Ale dalej nie było to możliwe. Ostatecznie, gdy ostatnio wspomniane jezioro miało być wymienione jako port, miało miejsce w 1889 roku. Tym razem jednak nie miał być to port morski, tylko port przemysłowy dla Hammerworks (kamieniołomu).

Dolina Echa

Jezioro Hammerso dzisiaj

Hammersø na szczęście jest wciąż na swoim miejscu, pięknie położony u stóp Hammerknuden. Ale można sobie wyobrazić niesamowicie ładną marinę z różnymi żaglami leżącymi u podnóża węzła Hammer. Kiedy w zimie na jeziorze jest lód, wiele osób korzysta z jeziora jako lodowisko. Dziś nie można już jeździć samochodem wzdłuż brzegu jeziora.

Na zachód od jeziora znajduje się parking, przy którym znajdują się stare jeziora po kamieniołomach - Jezioro Opalskie - z kolejką linową, Krystaliczne oraz Syberia./p>



Bornholms Museum

Nasi

Partnerzy

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuję
Facebook
Instagram